#10 Vinter-oppdatering

#10 Vinter-oppdatering

Dette kvartalet har vi jobbet med ny hettegenser-kolleksjon, fortsatt vårt fokus og bidrag til mental helse og vi har jobbet en del bak kulissene med logistikk og nettside. 

Ny kolleksjon 

Vi har jobbet med ny kolleksjon for hettegensere, og jeg har lyst til å dele hvordan vi har jobbet med dette. 

Kolleksjoner er prosesser som foregår over en lengre periode, så det krever en del planlegging. Prosessen starter med at vi blir enige om at vi ønsker å lansere en ny kolleksjon, og en viss forståelse for hva vi ønsker å lansere(t-skjorte, genser, etc.) For å sette noen rammer på prosessen bestemmer vi oss for en dato vi ønsker å lansere, slik at vi kan jobbe oss bakover og sette tidsfrister for når ting må være ferdig. Siden vi alle studerer ble vi enige om å jobbe mot lansering før eksamensperioden til sommeren. 

Fra en tentativ lanseringsdato må vi legge inn en shoot med de nye klærne. Dette kan være utfordrende å planlegge siden vi ikke har en fast dato vi baserer oss på, og dette må koordineres med fotograf og modeller.

Før dette må vi legge inn tiden det tar å frakte klærne. Dette har som regel vært forutsigbart, men under Corona har vi erfart at det fort kan bli forsinkelser. I tillegg til frakt må vi også legge til tiden det tar å produsere klærne. 

Ved å gjøre dette kom vi fram til at kolleksjonen(design og passform) måtte være ferdig innen februar for å sendes til produksjon. 

I DEIA fikser Sebastian alt av design, og etter litt kreativt spillerom kom han opp med to ulike forslag. Vi diskuterte disse, og ble fort enige om hvilken vi likte best. Før dette hadde vi allerede brukt en del tid på passformen på genseren og ulike fargevalg. Med Photoshop kan vi raskt få et helhetlig bilde av hvordan dette passer sammen og vi var nå klare for å sende kolleksjonen til produksjon. 

Vi er veldig fornøyde med resultatet og gleder oss til vi kan dele det med dere!

Mental Helse

På Instagram tenker vi hele tiden hvordan vi best kan fremme budskapet og klærne våre. Vi har diskutert dette og eksperimentert med korte tekst innlegg som tydeligere kan fremme et budskap. Til nå har vi lagt ut to innleggs-serier som har fokusert på mental helse: «Fem tips og råd under nedstengelse» og «Trenger du noen å snakke med?»

I forrige oppdatering ble det informert om at vi ønsket å endre fra å donere 10% av overskuddet til 10 kr per plagg. Vi har fått tilbakemelding på at dette oppfattes som at vi skal donere mindre. Dette var ikke intensjonen vår, og vi har bestemt oss for å fortsette med 10% av overskuddet. 

Ved siden av dette prøver vi å bidra med det vi kan, og i starten av mars hadde vi en kampanje der vi donerte 5 kroner til Mental Helse Ungdom for hver kommentar. Dette endte med en donasjon på 1675 kroner. 

Bak kulissene

For en kunde skal DEIA fungere sømløst: Man blir eksponert for klærne, ønsker å kjøpe et plagg, legger inn en bestilling og får plagget i posten. Det en del friksjon for oss for at dette skal fungere. Klærne må oppbevares, pakkes og sendes. 

Fram til nå har vi hatt klærne i leiligheten og gjort alt dette selv. Dette har fungert bra siden tre av oss har bodd sammen. Det har etterhvert blitt et større sortiment og mer klær å oppbevare. I tillegg endrer bosituasjonen seg der to av oss drar på utveksling etter sommeren.

Vi har derfor vært klare over at vi måtte finne en løsning for lager og utsending før sommeren. Etter å ha utforsket de ulike mulighetene har vi funnet en løsning som passer oss godt, men for å bruke den måtte vi endre til en annen backend på nettsiden vår. Dette har vi jobbet med i påsken og vi er snart i mål. 

Håper alle har hatt en fin påske og ønsker alle en fin periode fram mot sommeren!

Tilbake til bloggen