Dette er den første kvartalsoppdateringen for DEIA. Planen er å sende en oppdatering hvert kvartal - med høydepunkter, ting som har skjedd og hva vi tenker fremover.
Høydepunkter
-
Ny leverandør
-
Drone-shoot med Above Media
-
Lansert Nyhetsbrev
Corona & Usikkerhet
Det er forskjell på risiko og usikkerhet. Risiko beskriver situasjoner der man har oversikt over mulige utfall, mens usikkerhet beskriver situasjoner der mulige utfall er ukjent.
Usikkerhet er mye vanskeligere å forholde seg til. Et eksempel på hvor vanskelig det er å forholde seg til usikkerhet er alle tiltakene som har blitt gjort i respons til pandemien. Nedstenging av hele samfunn er drastisk. Det er derfor viktig å huske at bakgrunnen for disse valgene er usikkerhet, der man ikke vet hva som kan skje.
Vi har også fått føle på usikkerheten i DEIA. I starten av Corona fikk vi vite at leverandøren vi har brukt ikke lenger kunne levere klærne våre. Å være et klesmerke uten klær fungerer ikke spesielt bra. Det var tydelig at vi måtte løse dette, på en eller annen måte. Trikset var å finne ut hvilken måte.
Ny leverandør
Vi begynte derfor å snakke med ulike klesmerker og fabrikker. Det var vanskelig å finne noe som kunne passe for DEIA grunnet krav til kvalitet på klærne samt arbeidsforhold i produksjonen.
I blackjack blir begrepet "double down" brukt når en spiller har stor tro på kortene sine og velger å doble innsatsen. Vi fant fort ut at det ikke var mulig å fortsette som før, og at vi enten måtte “double down” eller kaste kortene.
Vi kom etterhvert i kontakt med chosen.no som matchet oss veldig godt. De samarbeider med en fabrikk i Bangladesh som produserer klær av høy kvalitet og etter en høy moralsk standard. Det vil si:
-
Ingen barnearbeid
-
Alle har arbeidskontrakt
-
Beskyttet mot ekstrem arbeidsmengde
-
Gode fasiliteter
-
Ventilasjonsannlegg & rent drikkevann tilgjengelig
-
Lønninger etter lovverk i Bangladesh
Etter dette hadde vi flere diskusjoner på om vi skulle “double down”, hvordan vi skulle få det til og hvordan dette ville påvirke DEIA framover. Vi valgte, og klarte, å “double down”, og vi gleder oss til å jobbe med planene.
Siden vi nå bestiller direkte fra en fabrikk kan vi nå si at vi selger egenproduserte klær! En annen følge av at vi bestiller direkte fra fabrikk er at vi har måttet øke antallet plagg i hver bestilling betraktelig. Vi har derfor måttet redusere produktutvalget, der “DEFD” og “ISDI” dessverre forsvinner. I tillegg har vi bestemt oss for å selge t-skjortene i Unisex, og vi har derfor brukt en del tid på finne riktig passform.
Bestilling er nå lagt inn - og vi gleder oss til å vise klærne i starten av november.
Veien videre
Hovedfokuset i neste kvartal er å få inn de nye klærne vi har bestilt, promotere de på en god måte, slik at vi når ut til flere enn vi gjør idag. Vi er også klar over at hvis vi ikke klare å selge klærne, kan vi ikke fortsette med DEIA, så salg er også noe vi må fokusere på.
Ved siden av dette tenker vi en del på hvordan vi kan fremme budskapet bedre og på nye måter. På Instagram har vi primært fokusert på klærne i DEIA, og vi tenker på om, og hvordan vi kan kommunisere mer enn det. I tillegg har vi lansert et nyhetsbrev. Her vil vi teste hvordan det funker å ha korte intervjuer med ulike personer om mental helse.
Til slutt, hvis du har noe på hjertet, gjerne send en melding. Hva som helst.