16. februar 2021:
I dag skal vi i DEIA ha vårt ukentlige møte, hvor vi diskuterer alt fra markedsføring og neste kolleksjoner, til økonomi og logistikk. Vi har gått fra å være et nyetablert klesmerke med lite erfaring, til å drive et firma med alle arbeidsoppgaver og utfordringer det innebærer. Vi er riktignok fortsatt ferske i «gamet», men vi har lært utrolig mye så langt og streber til enhver tid etter å nå nye mål.
Alt dette var bare en fjern tanke for ganske nøyaktig 2 år og 2 måneder siden.
16. desember 2018:
Sebastian og Bendik var i innspurten av en intens og lang eksamensperiode, mens Stein og Erlend var ferdige med sine eksamener og lå langflate på sofaen. Synet av dette gjorde nok at konsentrasjonen deres falt og samtaleemnet endret seg sakte, men sikkert over på noe helt annet enn koding og programmering. Denne dagen var nemlig starten på DEIA, uten at vi på dette tidspunktet var klar over det.
Vi begynte å leke oss med tanken om å starte noe selv. Hvis vi skulle skape noe på egenhånd, hva skulle det eventuelt ha vært og hvordan kunne vi skille oss ut? Vi var innom mange ting før vi landet på et klesmerke, basert på interesser og realistiske muligheter med tanke på ressurser og tid som vi hadde til rådighet. Det var viktig for oss at dette skulle være moteriktige klær, samtidig som at det lå en dypere mening bak konseptet vårt.
Vi pratet om dette til sent på kveld, men det var selvsagt bare en ønskedrøm som ble tatt opp i kjølvannet av en ukonsentrert duo som hadde eksamen dagen etter og to som nøt ferien sin. Dette var helt til en av oss sa: «Vi skal ikke bare faktisk gjøre det da?».
28. desember 2018:
Vi bestemte oss for å møtes i romjulen for å forsøke å realisere samtalen vi hadde tidligere i desember, og for sette i gang en prosess som 3 måneder senere skulle resultere i en lanseringsfest med venner i Trondheim. Sebastian, DEIAs kreative hjerne, fremla et akronym som vi umiddelbart falt for; nemlig DEIA (Du Er Ikke Alene). Det traff oss alle på ulike måter og arbeidet videre gikk ut på å finne riktig passform og bli enige om hva slags illustrasjoner som skulle pryde plaggene våre. Vi var ute etter å ha illustrasjonene såpass «vage» slik at hver og en må tolke tegningen slik man opplever den selv.
Ta for eksempel illustrasjonen til «du er ikke alene». Den kan tolkes at det er en person som faller og at det står noen og tar imot personen, derav at man ikke er alene. Eller så kan det tolkes dit hen at det er en person som drukner og at det er «onde» hender symbolisert som problemer eller utfordringer i livet som drar personen ned. Med andre ord kan denne illustrasjonen tolkes på mange forskjellige måter.
Herfra og ut var vi sikre på hvilken retning vi ville med klesmerket og hvordan vi så for oss at det skulle se ut til slutt.
Frem til 28. mars 2019:
Frem til den vellykkede lanseringsfesten, jobbet vi iherdig med å utvikle tre temaer som vi skulle ha på plaggene våre. Ikke minst gikk mye av tiden til selve oppstarten av bedriften og alt det innebærer, samt å finne leverandør og hvordan logistikken skulle gjennomføres i praksis. Vi holdt hele prosessen hemmelig for venner og familie, frem til vi stolt kunne fortelle om klesmerket da alt var spikret og klart.
Alt i alt har disse tre-fire månedene, og hele prosessen frem til i dag lært oss utrolig mye, og erfaringen vi har opparbeidet oss ville vi ikke vært foruten. Samarbeidet oss imellom gikk og har så langt gått smertefritt, noe som også har styrket vennskapet vårt ytterligere.
Hva skjer fremover?
For alle som lurer på når hettegenserne kommer, så kan vi gledelig fortelle at de vil komme en gang i april/mai. De kommer i nye flotte farger, med et nytt fantastisk konsept tegnet av Sebastian. Det er bare å glede seg!